Introduktion
I engelskfaget er der, som i alle andre fag, en række forskellige bedømmelseskriterier som reflekterer fagets kernestof og faglige mål. Overordnet set er de faglige mål inddelt i to hovedkategorier, sprogfærdigheder og sprog, tekst og kultur, mens kernestoffet udgøres af en række faglige fokuspunkter, som eksempelvis lingua franca, værklæsning, kulturelle og historiske forhold i engelsktalende lande samt på A-niveau William Shakespeare . Nedenfor finder du en oversigt over mere konkrete bedømmelseskriterier ved den mundtlige prøve.
Tilstrækkeligt |
Godt |
Fremragende |
---|---|---|
Elevens præsentation og deltagelse i samtale er noget usammenhængende men dog forståelig. Det faglige og almene ordforråd er begrænset. Sprogbeherskelsen er usikker og der er mange fejl. | Elevens præsentation og samtale viser fluency, et godt fagligt og alment ordforråd og syntaks. Sprogbeherskelse er overvejende sikker men ikke fejlfri. |
Elevens præsentation og samtale viser fluency, stor variation i fagligt og alment ordforråd og syntaks og sikker sprogbeherskelse med kun uvæsentlige mangler. |
Eleven kan redegøre for indhold og synspunkter i tekstmaterialet men er usikker, når det drejer sig om at systematisere, analysere og perspektivere tekstmaterialet med brug af faglig viden og placere det i en større sammenhæng. | Eleven har en god tekstforståelse og kan overvejende systematisere, analysere og perspektivere tekstmaterialet med brug af faglig viden og placere det i en større sammenhæng. |
Eleven har en præcis tekstforståelse og kan systematisere, analysere og perspektivere tekstmaterialet med brug af relevant faglig viden og sikkert placere det i en større sammenhæng. |
Eleven har besvær med at formulere egne synspunkter og argumentere herfor. | Eleven kan formulere egne synspunkter og argumentere herfor. | Eleven kan ubesværet formulere egne synspunkter og argumentere herfor. |
Som det ses nedenfor er bedømmelseskriterierne på A og B-niveau altså sammenlignelige, men der tillades på B-niveau en større fejlmargin og sproglig usikkerhed samtidig med at kernestoffet og de faglige mål på A-niveau ligeledes har skærpet krav.
Tilstrækkeligt |
Godt |
Fremragende |
---|---|---|
Elevens tekst er noget usammenhængende men forståelig. | Elevens tekst er struktureret og sammenhængende. | Elevens tekst er flydende og velstruktureret. |
Indholdet viser, at tekstmateriale
og emne er forstået, men der er
metodiske mangler og klare begrænsninger i emnebehandlingen.
Faglig viden anvendes kun i begrænset omfang. |
Indholdet viser overvejende god
forståelse af tekstmaterialet, nogen metodik i opgaveløsningen
og en god emnebehandling med
nogen inddragelse af relevant
faglig viden. |
Indholdet viser en præcis forståelse af tekstmaterialet, en sikker metodik i opgaveløsningen og en nuanceret emnebehandling, der omfatter redegørelse, analyse, vurdering og perspektivering med inddragelse af relevant faglig viden. |
Sprogbeherskelsen viser usikkerhed. Der optræder mange fejl, hvoraf enkelte er meningsforstyrrende. Ordforrådet er begrænset og mangler variation. Elevens viden om grammatik er usikker | Eleven har en god sprogbeherskelse med en del fejl og overvejende sikker viden om grammatik. Det faglige og almene ordforråd er overvejende varieret og nuanceret. |
Eleven har en sikker sprogbeherskelse med kun ubetydelige fejl
og en sikker viden om grammatik. Det faglige og almene ordforråd er varieret og nuanceret. |