SRO & SRP | Begrebspar | Teoretisk - praktisk
Introduktion
De fleste har nok en generel forståelse af hvad termerne teori og praksis dækker over. Et eksempel, som er meget aktuelt for mange gymnasieelever, er tilegnelsen af kørekort. I forbindelse med køreundervisningen inddeles både lektionerne og prøverne i en teoretisk og praktisk dimension. Den teoretiske viden dækker over en række love og regler, som gør sig gældende for færdsel i trafikken, mens den praktiske viden dækker over en helt konkret færdighed, altså at kunne betjene og manøvrere bilen. I udgivelsen Vidensmønstre defineres den teoretiske viden, som en sproglig og boglig viden der kan formuleres i form af påstande og udsagn, mens den praktiske viden definerer en kompetence eller færdighed, som er sværere at sætte konkrete ord på.
Teoretisk- og praktisk viden i engelskfaget
Begreberne teoretisk og praktisk definerer på mange måder engelskfagets sproglige dimension. De sproglige byggeklodser, grammatikken, som jo er et gennemgående fænomen i sprogfagene, fremhæves ofte som værende overvejende teoretisk, men selve ordet grammatik stammer fra det græske grammatike, som betyder at læse og skrive rigtigt, og i ordets ophav understreges således tydeligt en færdighed, som er både teoretisk og praktisk. Denne dualitet gør sig gældende i mange andre aspekter af faget. Eksempelvis i tekstanalytiske kompentecer, men også i tilegnelsen af viden om kulturelle-, samfundsmæssige-, sociale- og historiske forhold i de engelsktalende lande, som generelt er en teoretisk viden, men som kan og bør udfoldes praktisk i form af skriftlig og/eller mundtlig sprogproduktion. Sidstnævnte er oplagt at betragte som værende en overvejende praktisk disciplin i form af konkrete sprogfærdigheder og kompetencer som udtale, korrekthed, selvkorrektion og ordforråd, men den korrekte mundtlige sprogproduktion er ligeledes unægteligt funderet i en teoretisk viden.
Kilde: Vidensmønstre (2017-)