Topics | Subjects | Disney | Forløbsbeskrivelse
Forløbsbeskrivelse
Forløbet Disney beskæftiger sig selvsagt med den amerikanske- og verdensomspændende kulturinstitution Disney. Et af fokuspunkterne for forløbet er at træne mundtlige kompetencer ved at undersøge og diskutere fordele og ulemper ved Disneys påvirkning af børn og unge verden over. I den forbindelse inddrages BBC journalisten Richard Grays artikel Did Disney shape how you see the world? som fokuserer på de generationer som er opvokset med Disney, samt diskuterer Disneys, til tider problematiske, skildring af race, seksualitet, køn og psykisk sygdom. Det er dog også oplagt at trække på elevernes egen forforståelse og oplevelser med og af værkerne, hvilet også vil være en oplagt mulighed for at introducere lidt basal videnskabsteori i form af den hermeneutiske spiral. Der arbejdes selvfølgelig også med fiktionsgenren i form af Disneys (og Pixars) animationsfilm, som typisk udvælges i samspil med eleverne, samt nogle af de litterære genrer og traditioner som eksempelvis eventyr- og fantasygenren som mange af filmene trækker på.
Primært materiale:
Richard Gray – Did Disney shape how you see the world?
Alexandra Shevtsova - Disney Princesses As Negative Role Models
Laura Lane – Sleeping Beauty Gets Woke (2020)
The Brothers Grimm - Snow White and The Seven Dwarfs (1812)
En Disney/Pixar production udvalgt I samspil med eleverne
Supplerende materiale:
Disney/Pixar kortfilm
Faglige mål på A-niveau:
Faglige mål på B-niveau:
Arbejdsformer, fokuspunkter og kompetencer:
Undervisningen bestræber sig, som altid, på at levere varieret og differentieret undervisning, men trækker på klassiske arbejdsformer som lærerstyret undervisning, individuelt arbejde, pararbejde og gruppearbejde og træner kompetencer som analytiske evner, formidling og kommunikative færdigheder, men også almene som at lytte og søge information.
Omfang
14 lektioner / ca. 30 sider