Source: Paul McLean
Topics | Subjects | Body culture | Forløbeskrivelse
Forløbsbeskrivelse
Body Culture er et forholdsvist kort, primært elevstyret forløb med fokus på at opstille og besvare opgaver ved hjælp af de taksonomiske niveauer, men først og fremmest sproglige færdigheder og gennemførelse af projektarbejde. Forløbet består i at eleverne vælger etiske, moralske eller samfundsmæssige problemstillinger relateret til overskriften body culture som de efterfølgende præsenterer på klassen. Eksempler på konkrete problemstillinger kan være abortion, circumcision, use of steroids, tattoos and piercings og eating disorders. I forhold til konkrete tekster kan Camille Rainvilles Be a Lady They Said inddrages (2017), og der kan desuden suppleres med en skriftlig opgave med inddragelse af Anne Enrights Little Sister (2013) samt en aktuel, ikke-fiktiv tekst om kropskultur.
Primært materiale:
Camille Rainville - Be A Lady They Said (2017)
Supplerende materiale:
Anne Enright - Little Sister (2013)
Sarah Ehekircher - My swim coach raped me when I was 17. USA Swimming made it disappear (2020)
Faglige mål på A-niveau:
Faglige mål på B-niveau:
Arbejdsformer, fokuspunkter og kompetencer:
Undervisningen bestræber sig, som altid, på at levere varierede og differentierede undervisningsforløb, men i dette tilfælde gøres der særlig brug af projektarbejde og træner derved kompetencer som samarbejde, ansvarlighed, kreativitet samt formidling og kommunikative færdigheder i form af den afsluttende præsentation.
Omfang
8 lektioner / ca. 5 sider