Topics | Literature | The Great Gatsby | Forløbsbeskrivelse
Forløbsbeskrivelse
Forløbet centrerer sig selvsagt om klassikeren
The Great Gatsby
fra 1925 skrevet af
F. Scott Fitzgerald
, men kan have flere forskellige faglige formål. Først og fremmest vil værket, grundet sin relativt korte længde (180 sider eller cirka 275 minutter som lydbog), være oplagt til værklæsning. Værklæsningen udfoldes som regel i praksis gennem såkaldte study groups, og derfor vil en stor del af denne vinkling af forløbet også have til formål at træne almene studiekompetencer som selvstændighed, initiativ og ansvarlighed. Der fastsættes løbende deadlines for den eventeuelle værklæsning, men eleverne skal selv bære ansvaret for at strukturere og overskue denne opgave. Tematisk kunne en overskrift eller fokus for denne værklæsning være F. Scott Fitzgeralds forfatterskab, The American Dream eller
The Lost Generation
.
En anden og mindre omstændig vinkling kunne være inddragelse af enkelte kapitler som et sidespring eller modpol til et forløb om modernismen, The Lost Generation eller Ernest Hemingway.
Primært materiale:
F. Scott Fitzgerald - The Great Gatsby (1925)
Supplerende materiale:
Baz Luhrmann
- The Great Gatsby (2013)
Faglige mål på A-niveau:
Faglige mål på B-niveau:
Arbejdsformer, fokuspunkter og kompetencer:
Undervisningen bestræber sig, som altid, på at levere varieret og differentieret undervisning, men trækker på klassiske arbejdsformer som lærerstyret undervisning, individuelt arbejde og pararbejde, men da forløbet i særdeleshed afvikles i study groups er der særligt fokus på gruppearbejde og kompetencer som at samarbejde, at overskue og strukturere, selvstændighed men selvfølgelig også analyse og kommunikative færdigheder.
Omfang
16 lektioner / ca. 200 sider