Source: Alain Welter | Mope Deep
Topics | Subjects | Hip Hop | Forløbsbeskrivelse
Forløbsbeskrivelse
Forløbet Hip hop beskæftiger sig med en af de mere kontroversielle musikgenrer, nemlig hip hop. Forløbet arbejder blandt andet med elevernes selvvalgte hip hop kunstnere og sange, som analyseres ved hjælp af digtanalyse og præsenteres på klassen. Der er også fokus på samfundsmæssige aspekter samt konsekvenser og problemstillinger ved det typiske hårde og uformelle sprog samt variation af standardsproget. Denne tematik er eksempelvis skildret i Irvin Weathersby Jr.'s essay The Education of Hip hop. Endvidere kan amerikanske samfundsproblematikker som
Black Lives Matter
kampagnen eller Los Angeles' gang-kulturer inddrages, men det er på mange måder hensigten at forløbet forbliver elevstyret, og at eleverne derfor selv bidrager med forslag til tekster og vinklinger af forløbet.
Primært materiale:
Et bredt udvalg af elevvalgte hip-hop tekster
Supplerende materiale:
Irvin Weathersby Jr. - The Education of Hip Hop
Heru Ptah - A Hip-Hop Story (2003)
Faglige mål på A-niveau:
Faglige mål på B-niveau:
Arbejdsformer, fokuspunkter og kompetencer:
Undervisningen bestræber sig, som altid, på at levere varieret og differentieret undervisning, men trækker på klassiske arbejdsformer som lærerstyret undervisning, individuelt arbejde, pararbejde og gruppearbejde og træner kompetencer som analytiske evner, kreativitet og kommunikative færdigheder, men også almene som at lytte, søge information og skrive.
Omfang
14 lektioner / ca. 30 sider