Source: Lameyer mss., Lilly Library, Indiana University
Topics | Authors | Sylvia Plath | Forløbsbeskrivelse
Forløbsbeskrivelse
Forløbet centrerer sig omkring
Sylvia Plath
s korte, men interessante, forfatterskab med inddragelse og evt. værklæsning af hovedværket, romanen
The Bell Jar
fra 1963, samt digtsamlingen Ariel (1965) der bl.a. indeholder nogle af Plaths mest kendte digte, som Lady Lazarus og Ariel. Forløbet kan, som sagt, fokusere på værklæsning, i særdeleshed udført gennem såkaldte study groups, og derfor vil en stor del af formålet med forløbet, foruden at træne tekstlæsning og tekstanalytiske kompetencer, også være at træne almene studiekompetencer som eksempelvis selvstændighed, initiativ og ansvarlighed. Der fastsættes løbende deadlines for den eventeuelle værklæsning, men eleverne skal selv bære ansvaret for at strukturere og overskue denne opgave.
Primært materiale:
Sylvia Plath - Lady Lazarus
Sylvia Plath - Ariel
Sylvia Plath - The Bell Jar (excerpts)
Supplerende materiale:
Teresa Griffiths - Sylvia Plath Inside The Bell Jar (2018)
Faglige mål på A-niveau:
Faglige mål på B-niveau:
Arbejdsformer, fokuspunkter og kompetencer:
Undervisningen bestræber sig, som altid, på at levere varieret og differentieret undervisning, men trækker på klassiske arbejdsformer som lærerstyret undervisning, individuelt arbejde, pararbejde og gruppearbejde og træner kompetencer som analytiske evner, formidling og kommunikative færdigheder, men også almene som at lytte og søge information. Når forløbet anvendes til værklæsning afvikles dette i study groups, og der er således særligt fokus på gruppearbejde og kompetencer som samarbejde, at overskue og strukturere og selvstændighed.
Omfang
14 lektioner / ca. 30 sider